Slovo inspiruje, příklad vede k následování

Městská samostatná trojtřídní mateřská škola s šesti pedagogickými zaměstnanci nemá oficiálně ustaven post zástupce ředitelky (jedna z učitelek je pověřena zastupováním ředitelky v případě její nepřítomnosti) a příklad je tak zaměřen na vývoj profesního rozvoje ředitelky mateřské školy v posledních třech dekádách.

Kritérium je chápáno jako soubor celoživotních aktivit ředitelky školy realizovaný se záměrem rozvíjet nejen sebe sama, ale působit inspirativně na druhé / být pro ně příkladem a zároveň vytvářet podmínky pro jejich odborný i osobnostní rozvoj.

Příklad zachycuje různé aspekty profesního rozvoje ředitelky. Bude představen pohled na ředitelku jako na kvalitního pedagoga, na zvídavou osobnost, kvalitního manažera a leadra, lektora jiných pedagogických pracovníků a na ředitelku jako výzkumníka.

Ředitelka v září 2020 skončila ve své funkci s ohledem na odchod do plánovaného důchodu. Příklad tak zachycuje období od začátku profesní dráhy do konce působení ředitelky ve vedení mateřské školy.

Základem profesního rozvoje vedení této školy je princip, že pokud se rozvíjí vedení školy, rozvíjí se i další zaměstnanci školy a uvedené nestačí jen diskutovat, ale je nutno vše i zavádět do praxe skrze osobní, inspirující příklad. Konkrétněji se text zaměří na následující dimenze profesního rozvoje ředitelky překračující v některých aspektech činnosti jednoho člověka směrem ke vzdělávání i učení:

  • ředitelka jako kvalitní pedagog a zvídavá osobnost: rozvoj učitelských kompetencí;
  • ředitelka jako kvalitní manažer (rozvoj manažerských kompetencí), ředitelka jako leader a zdroj inspirace nejen pro pedagogické pracovníky;
  • ředitelka jako lektor, mentor, poradce pro pracovníky jiných škol a výzkumník

Pro školu je charakteristický aktivní způsob řízení organizace s jasně nastavenými pravidly, jejichž dodržování je i kontrolováno. Ředitelka aktivně přistupuje ke svému dalšímu vzdělávání, účastní se kurzů a konferencí, věnuje se samostudiu. Cíleně podporuje rozvoj pedagogů mimo jiné i tím, že iniciuje vnitřní diskuzi o pedagogické práci s využitím zpětné vazby. Odborně vede pedagogy se zaměřením na metodickou podporu vzdělávacího procesu, přičemž svou činností překračuje rámec této školy a různými způsoby podporuje v rozvoji i pedagogy jiných škol (ať už se jedná o „klasické vzdělávací kurzy“, ve kterých působí jako lektorka, nebo o poradenství „šité na míru“ konkrétní škole). Podporuje i manažerskou přípravu kolegyň. Skrze projekty vytváří specifické podmínky pro pedagogickou práci. V závěru své profesní dráhy nachází ředitelka inspiraci pro další práci zejména ve výzkumných činnostech realizovaných ve spolupráci s Ostravskou univerzitou a postupně předává školu novému vedení.

Profesní rozvoj ředitelky mateřské školy začal v 90. letech 20. století, kdy si v průběhu zhruba dvaceti let prošla všemi fázemi učitelské praxe ve dvou školách. Po překonání počátečních výzev postupně věnovala veškeré své úsilí tomu, aby se stala kvalitním pedagogem. Své učitelské kompetence rozvíjela prací v mateřské škole, ale zabývala se také dramatickou výchovou, stala se cvičitelkou a trenérkou moderní gymnastiky, což jí pomáhalo i aktivně odpočívat. To, co bylo zpočátku volnočasovou aktivitou, přenesla v průběhu let do práce ve škole: začala s dětmi organizovat taneční přehlídky na Janáčkově konzervatoři v Ostravě i pro jiné mateřské školy a zájmové organizace a další kulturní a sportovně zaměřené akce atd. Snaha ředitelky mateřské školy kvalitně nahlédnout různé situace z pedagogické praxe vyústila i v to, že se přihlásila do vysokoškolského studia oboru Speciální pedagogika pro učitelky mateřských škol a výchovné pracovníky, což v té době bylo nepovinné. V roce 2004 obhájila bakalářskou práci na téma Metody práce s dětmi s odloženou školní docházkou. Díky své zvídavé osobnosti se postupně dále vzdělávala i v problematice potíží dětí s poruchou autistického spektra. Zapojila se též do řady aktivit podporujících práci s nadanými dětmi, počínaje jejich diagnostikou pomocí testů Mensy České republiky až po zajištění logických olympiád pro tyto děti. Začala též organizovat kroužek „Poděbrádek“ zaměřený na rozvoj nadaných předškolních dětí v různých oblastech (fyzika, chemie, zeměpis, konstrukce stavebnic, hra šachů atd.), některé aktivity se však odehrávaly při běžných činnostech ve třídách se všemi dětmi (např. práce s encyklopediemi, pokusy apod.). Týdně tak vznikly výstavky prací, které zhlédli rodiče. Od roku 2002 se ředitelka systematičtěji věnovala RVP PV a jeho zavádění do praxe v podobě ŠVP, věnovala se rozvoji polytechnické a matematické gramotnosti u dětí. V roce 2008 byla oceněna jako kvalitní pedagog Radou statutárního města Ostravy (příloha č. 1). Snaha o kvalitní pedagogickou práci byla trvalým aspektem práce ředitelky mateřské školy, nicméně v průběhu let byla postupně doplňována o další dimenze, nejprve o dimenzi manažerskou.

V roce 1989 se etabluje vedení mateřské školy, které přetrvává dalších třicet let a dosavadní profesní rozvoj ředitelky postupně směřuje i k práci kvalitního manažera a leadra. Začala systematičtěji rozvíjet své manažerské kompetence související s finančními a právními aspekty ředitelské funkce. Pro podporu těchto aktivit absolvovala řadu školení nejen po vstupu do funkce, ale průběžně se dále vzdělávala a svůj manažerský rozvoj si začala plánovat i tak, aby jako manažer byla schopna včas reagovat na změny, které se chystaly v oblasti školství. S oporou o vzdělávání se tak připravovala na proměny ve financování škol, v legislativě (zákoník práce, školský zákon: povinná předškolní docházka, GDPR, inkluzivní vzdělávání na školách apod.), pravidelně se zúčastňovala i seminářů ČŠI. S ohledem na pokles demografické křivky zejména v bezprostředním okolí školy v centru města začala ředitelka hledat možnosti pro získávání dětí z jiných obvodů a vyvíjet úsilí k odlišení fungování této mateřské školy od jiných. Uvedené lze doložit strategickou a včasnou přípravou podmínek i učitelek pro práci s dvouletými dětmi (příloha č. 2). Dalším příkladem manažerské práce může být zavedení polytechnické výchovy do každodenního života dětí v mateřské škole. Východiskem bylo vytvoření žádosti o grant statutárního města Ostravy s názvem „Rozvoj polytechnického vzdělávání a talentmanagementu na školách“ pro rok 2017 a 1. čtvrtletí roku 2018. Díky získané finanční podpoře se nejen kompletně vybavila polytechnická třída a postupně i polytechnická dílna, ale uskutečnila se také řada akcí pro rodiče a děti. Ve spolupráci se studenty i akademiky Katedry chemie Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity vznikly další akce nazvané jako „Školka plná pokusů a překvapení“. Spolu se Světem Techniky Dolní oblast VÍTKOVICE, z.s. byly zajištěny výukové hodiny „Malý řemeslník pro děti“ zaměřené na výrobu různých výrobků s využitím ručního i elektrického nářadí. Škola postupně spolupracovala s dalšími partnery: s dřevařským závodem, závodem na výrobu stavebnic, děti si s rodiči vyráběly výrobky, které byly oceňovány porotou složenou z učitelek a rodičů. Vznikly prezentace představené magistrátu i širší veřejnosti na celostátní konferenci ve Světě Techniky Dolní oblast VÍTKOVICE, z.s., avšak právě díky aktivnímu zapojení rodičů si škola upevňovala svou prestiž. Všechny tyto a další akce neprobíhaly nahodile, ale na základě konkrétního dílčího plánu, plánu k rozvoji polytechniky na škole, který si učitelky společně s ředitelkou vytvořily (příloha č. 5). Roční plán pro daný školní rok byl vytvořen tak, aby se děti co nejvíce obohatily v oblasti polytechniky. Jednalo se o činnosti, které byly začleněny do výchovně-vzdělávacích činností dětí, akce pro rodiče a děti, exkurze do závodů, výlety do Kopřivnice, Rožnova pod Radhoštěm apod. Tento roční plán byl zpracován s konkrétními termíny i jmény zodpovědných. Plnění plánu bylo průběžně vyhodnocováno v lednu a červnu na pedagogických poradách. Po jeho splnění byly vytyčeny možnosti pro další roky, závěry se rovněž promítly do plánu dalšího vzdělávání pedagogů (byly naplánovány semináře pro učitelky zaměřené na rozvoj polytechniky u dětí). Důležitým prvkem uvedených aktivit bylo zapojení rodičů do obohacení školy různými materiály pro výrobky. Důsledky uvedených postupů se každoročně projevily v zájmu rodičů o školu například při zápisech dětí do předškolního vzdělávání. Ředitelka ze své pozice pomohla škole se zapojit do mnoha projektů a získat tak řadu grantů a dotací pro financování aktivit pro děti, pro nákup didaktického materiálu a zejména pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Škola posílila možnosti dalšího vzdělávání také využitím financování z dotačního programu, kdy od roku 2017/2018 ve Výzvě č. 02_16_022 – Šablony pro MŠ a ZŠ I – MRR byl získán úvazek pro personální podporu/chůvu a z projektu Výzva Šablony II k předkládání žádostí o podporu zjednodušených projektů z OP VVV i částečné úvazky pro asistenty vzdělávacích akcí zaměřených např. na rozvoj předmatematických a předčtenářských dovedností u dětí. Postupně se škola aktivně zapojila do projektů statutárního města Ostrava, které byly například v roce 2019 zaměřeny na stanovení vize a zpracování koncepce rozvoje mateřské školy (projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava II). Nad rámec projektů ředitelka spolupracovala s řediteli návazných základních škol a základní umělecké školy.

V průběhu času, společně se zvládáním manažerských aspektů ředitelské práce, se ředitelka mateřské školy více zaměřuje na motivaci kolegů, na práci s lidmi. Vytváří plány pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblastech, které společně s učitelkami vyhodnotily jako důležité pro rozvoj školy, priority jsou zachyceny i písemně (příloha č. 3). Všichni zaměstnanci například vytvoří písemně svůj osobní plán rozvoje na období jednoho roku, který je poté s ředitelkou školy vyhodnocován, a společnou diskusí vznikají cíle pro další období. Uvedené je podpořeno „celoškolkovou poradou“ konající se čtyřikrát ročně, kde se mimo jiné reflektuje i naplňování těchto plánů po skupinách pracovníků (učitelky, asistentky pedagoga apod.). Zajišťuje externí kurzy pro všechny učitelky, které jsou realizovány například ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou Ostravské univerzity v prostorách mateřské školy zaměřené na hledání talentů u dětí, typologie nadání, rozvíjení nadaných dětí. Průběžné sebevzdělávání ředitelky, všech učitelek mateřské školy a též asistentek i aktivní aplikace nových poznatků do praktického dění ve škole je zřetelné nejen četností navštívených akreditovaných kurzů, pravidelným vyhodnocováním celoroční práce a činností všech učitelek (příloha č. 4), ale také cílenou tematickou orientací na potřeby vzdělávání ve škole, a plány tak nejsou chápány jako dogma, ale průběžně se korigují. Dvakrát ročně se vyhodnocuje plán dalšího vzdělávání i roční plán školy, kde jsou uvedeny činnosti a akce pro rozvoj výchovně‑vzdělávací práce ve třídách na daný školní rok s uvedením termínů a jmen zodpovědných osob. Ředitelka se průběžně vzdělává jak v oblasti pedagogické, tak manažerské a leadrovské. Například v roce 2010 v rámci DVPP absolvovala vzdělávací program (organizovaný KVIC Nový Jičín) nazvaný Vzdělávací lídr, absolvovala kurzy (realizované pod záštitou NIDV) zaměřené na konzultanství k realizaci ŠVP PV, zapojovala se do akreditovaných vzdělávacích programů zaměřených na předškolní vzdělávání z pohledu různých aktérů (vnitřních, ale například i z pohledu České školní inspekce). Absolvovala kurzy pro mentoring a pro vytváření lokálních sítí pořádané NIDV. Svým přístupem k profesnímu rozvoji, osobním příkladem začala inspirovat ostatní pedagogy. Spolu s jednou učitelkou se zapojily do projektu Realizace lokálních sítí v mateřských školách v gramotnostech pro roky 2017–2019, který vedl k usnadnění přechodu dětí na základní školu (z tohoto grantu škola získala interaktivní tabuli s počítačem a programy s názvem Chytrýsek). Ředitelka začala podporovat manažerskou a odbornou přípravu kolegyň, kdy jedna již pracuje jako ředitelka jiné mateřské školy, další kolegyně prošla systematičtějším vzděláváním a pod vedením ředitelky se začala připravovat na konkurzní řízení, jiná z učitelek skončila svou práci ve škole k prosinci 2019 a odešla pracovat na Českou školní inspekci. Lze shrnout, že v průběhu let nastává situace, kdy všichni pedagogové systematicky pracují na svém profesním rozvoji v oblasti pedagogické; některé učitelky jsou připraveny i manažersky. Rozvoj se týká i dalších zaměstnanců: asistentka pedagoga si též doplňuje vysokoškolské vzdělání (studuje poslední ročník magisterského studia Psychologie). Aktivity podporující profesní rozvoj pedagogických pracovníků se však postupně odehrávají i mimo prostory školy a zahrnují pedagogy z mateřských škol z Ostravy a okolí.

Třetí dimenzí, která se časově prolíná s předchozími, je pohled na ředitelku mateřské školy jako na lektora, poradce, mentora a na výzkumníka. Sdílet zkušenosti s dalším kolegyněmi z regionu začala už v 90. letech 20. stol. například tím, že v Praze pomohla založit Asociaci ředitelů pro předškolní výchovu, v rámci které pedagožky společně řešily obdobné situace vzniklé v kontextu různých škol. Ředitelka se zapojila do projektu Ostravské univerzity Kompetentní pedagog a žák – kolegiální podpora jako cesta k modernímu a kvalitnímu vzdělávání. Začala postupně fungovat jako supervizor pro matematickou pregramotnost pro učitelky ostravských škol a jako mentor v této oblasti (jedenkrát měsíčně připravovala ve spolupráci s univerzitou semináře, vytvořila materiály pro portfolio učitelek mateřských škol, vytvořila výukové lekce pro rozvoj kompetencí dětí, individuálně konzultovala s učitelkami z dané oblasti) a podporovala kolegyně jiných mateřských škol v jejich práci ve výuce (příloha č. 6). Organizovala na škole semináře (příloha č. 7) a konzultace pro další mateřské školy a vedla učitelku – mentorku – při těchto seminářích. Působila jako konzultant pro jiné mateřské školy (příloha č. 8). Ředitelka sdílí své zkušenosti různým způsobem na jiných školách podobného typu u nás i v zahraničí, ve škole byly přijímány delegace ze Slovenska a Polska (příloha č. 9). Z pozice ředitelky Fakultní mateřské školy při Ostravské univerzitě participovala na náslechových praxích budoucích učitelek. Působila též jako členka konkurzní komise pro posuzování uchazečů o jmenování do funkce ředitele mateřských škol v Ostravě. V závěru své profesní dráhy hledá paní ředitelka inspiraci v realizaci vlastních výzkumných aktivit zaměřených na reflexi praxe a ve sdílení zjištění s dalšími institucemi. Ředitelka se spolu s učitelkami zapojila do mezinárodního výzkumu koordinovaného Ostravskou univerzitou na téma „profesní činnosti učitelek mateřských škol“, v průběhu kterého zpracovávaly všechny učitelky několik měsíců časové snímky své pracovní doby, což jim pomohlo jiným způsobem reflektovat svou práci. Ředitelka se zapojila i do projektů zaměřených na modernizaci přípravy budoucích pedagogických pracovníků jako konzultant v konzultantské dvojici s kolegyní z Ostravské univerzity. Některé projekty jsou i výzkumně zaměřeny, aplikovaně, se záměrem vytvořit metodiky, postupy, pomůcky využitelné i v jiných školách. S končícím školním rokem 2019/2020 ředitelka kvůli důchodovému věku a ze zdravotních důvodů postupně předává školu novému vedení, nové ředitelce, která úspěšně prošla konkurzním řízením.

Nová ředitelka vysvětluje podání přihlášky do konkurzního řízení na této mateřské škole třemi různými důvody. První směřuje k potřebě svého dalšího profesního rozvoje, neboť již má sedmiletou praxi ve vedení jiné mateřské školy (která byla součástí školy základní), má vystudovaný obor Učitelství pro mateřské školy (Bc.) a obor Speciální pedagogika (Bc.) na Ostravské univerzitě a má rovněž ukončené kvalifikační studium pro ředitele škol. Druhý důvod nové ředitelky souvisí s výběrem právě této mateřské školy, která nepatří mezi běžné školy: její vnitřní uspořádání je rodinné a inspirativní pro práci s dětmi. Nová ředitelka chce v tomto směru navázat na fungující aktivity, které v mateřské škole probíhají, ale zároveň by školu chtěla posunout např. v oblasti využití digitálních pomůcek. Třetím důvodem pro vstup do pozice ředitelky této mateřské školy je její vize být osobním příkladem a podporou pro zaměstnance školy. Ráda by tedy na model předchozí ředitelky navázala. Vzhledem k pandemii covidu-19 se však před novým vedením otevírají i další výzvy týkající se například změn pojetí vzdělávání, profesního rozvoje. Vzájemné diskuze, sdílení budou do budoucna velmi důležité a nová ředitelka věří v to, že uvedené principy pomohou smysluplně rozvíjet pojetí vzdělávání dětí i dospělých v této mateřské škole.

Mateřská škola má v současné době nadstandardní podmínky z hlediska vybavení školní budovy, rodinného zázemí dětí a celkově prestiže školy u odborné i laické veřejnosti. Přenositelnost spočívá zejména v procesním a strategickém přístupu k profesnímu rozvoji ředitelky i všech zaměstnanců školy. Konkrétní obsahové zaměření dalšího vzdělávání je mnohdy vytvořeno s dostatečným předstihem tak, aby se škole dařilo reagovat na měnící se okolní podmínky. Ředitelka změny podporuje grantovou činností umožňující zlepšování podmínek vzdělávání i podporu pracovníků a vše směřuje ke zkvalitnění vzdělávacího procesu. Příklad ukazuje, že aktivity podporující profesní rozvoj pedagogů postupně překračovaly rámec jedné školy. Specifičnost popisovaného příkladu spočívá ve skutečnosti, že ředitelka strávila velkou část své profesní dráhy na jedné škole, a dá se tudíž říci, že zachycené zkušenosti jsou silně kontextově vázané. 

Škola se nachází v centru Ostravy v bezprostřední blízkosti velmi známé ulice Stodolní. Ostrava je průmyslové, administrativní, obchodní a univerzitní centrum nejlidnatějšího kraje České republiky. Počet obyvatel tohoto třetího největšího města republiky se v poslední dekádě stále snižuje, což může souviset s řadou potíží, které se v Ostravě dlouhodobě řeší, mezi něž patří zejména kvalita ovzduší a nezaměstnanost. Statutární město se skládá z 23 městských obvodů, přičemž Městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz je zřizovatelem popisované mateřské školy. V obvodě bydlí necelých 40 tis. obyvatel, nachází se v něm 11 mateřských škol. Pro kontext fungování školy je důležitá skutečnost, že se právě v centru města v průběhu času výrazně snižoval počet obyvatel v důsledku řady faktorů (přeměna bytových prostor na nebytové, vybudování velkých sídlišť velmi vzdálených od centra atd.), čímž před více než pěti lety vznikl problém tzv. „vylidněného centra“. Sledovaná škola je jediná v historickém centru města, kde jsou dvě památkové zóny cenné z hlediska architektury a urbanismu (například kostel sv. Václava se datuje až do 13. století a řada dalších historických budov slouží primárně kulturním a společenským účelům). Ostatně i budova školy byla v roce 1898 vystavěna jako sirotčinec, později sloužila různým dobročinným spolkům, v posledních dekádách je sídlem pro výchovu a vzdělávání těch nejmenších obyvatel. V současné době jsou ve školní budově tři třídy, tělocvična, lehárna, jídelna s výdejnou, keramická dílna a výtvarná místnost, polytechnická třída, infrasauna, prádelna atd. Školní zahrada je rozlehlá a je vybavena v environmentálním stylu. Nadstandardní vybavení dokládá, že se vedení školy v průběhu let snažilo nabízet nejen kvalitní, ale i méně obvyklé zaměření pedagogické koncepce, a reagovat tak na měnící se vnější podmínky, zejména na snižování počtu rodin s malými dětmi v okolí školy a na měnící se očekávání rodičů nejen z okolí, ale i těch, kteří do centra dojížděli za prací v bankách, úřadech, v různých institucích i organizacích. Na základě tzv. osobní reference začali dojíždějící rodiče po cestě do práce každodenně přivážet své děti z místa bydliště právě do této školy. Zhruba jedna čtvrtina dětí školy tak byla (a stále je) z jiných obvodů nebo i z jiného města. Uvedené znamená, že rodiče byli zaměstnaní (nepobírali sociální dávky) a zajímali se o vzdělávání svých dětí. Spolu s výsledky dětí v soutěžích, v návazných školách apod. se vše promítlo do poměrně vysoké prestiže školy, což se mimo jiné projevilo tím, že po celou dobu působení ředitelky ve funkci měla mateřská škola při zápisech každoročně více uchazečů, než mohla přijmout (ve spolupráci s ostatními řediteli bylo poté odmítnutým uchazečům nabídnuto místo v blízkých školách).

Pro tvorbu tohoto příkladu byla použita analýza dokumentů (profesního portfolia ředitelky školy, učitelky připravující se na post ředitelky; zpráv školy, zápisů z jednání pedagogických rad, záznamů z hospitací a zápisů z jednání s konkrétními zaměstnanci školy atd.). Druhou důležitou metodou byly rozhovory s vedením školy.

Příklad více než třicetileté profesní dráhy ředitelky zachycuje kontinuum jejího rozvoje, počínaje snahou být kvalitním pedagogem přes snahu stát se kvalitním ředitelem a inspirujícím leadrem pro své učitele až k vlastnímu angažování sebe sama na pozicích lektora, poradce, mentora jiných pedagogických pracovníků či jako výzkumníka. Ukázalo se, že  funkční je pojetí profesního rozvoje jako procesu komplexního (ve všech zachycených dimenzích) a pevně propojeného se záměry rozvoje celé školy. Výsledky těchto procesů pomáhaly upevňovat pověst školy coby kvalitní vzdělávací instituce, neboť byly prokazovány zejména z pohledu dětí a byly sdíleny s rodiči a se zřizovatelem. Ředitelka o těchto činnostech s pedagogy a dalšími aktéry nejen diskutovala, ale šla sama příkladem, který ostatní kolegyně různým způsobem následovaly. Téma profesního rozvoje se tak stalo nezbytné nejen pro současnou, ale i pro budoucí práci školy.

Ocenění za dlouholetou tvůrčí pedagogickou činnost
Zákonné podmínky vzdělávání dětí od 2 do 3 let
Koncepce školy
Zpráva o činnosti pedagogického pracovníka - příklad
Školní projekt pro školní rok 2017/2018 „ TECHNIKA A PŘÍRODNÍ VĚDY“ - popis projektu
Kompetentní pedagog a žák - kolegiální podpora  - popis aktivit pro děti do 6 let na téma KRYCHLOVÉ STAVBY
Anotace dílen pro pedagogy k matematické gramotnosti
Žádost jiných MŠ o hromadné konzultace
Poděkování za sdílení zkušeností - v polštině

Autorka: Jana Poláchová Vašťatková
 

odkaz na kritérium